u r mine ..... forever.. Insyallah!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, June 1, 2013

Bagaimana Mengajar Bayi Anda untuk Baca dengan Kad Flash



Masa yang terbaik untuk mula mengajar bayi anda untuk membaca adalah di antara umur 3 bulan dan 3 tahun. Muda kanak-kanak, lebih cepat mereka boleh belajar untuk membaca. Kami mengesyorkan bermula pada 3 bulan lama kerana laluan visual kanak-kanak dibangunkan pada masa itu. Sekarang mereka boleh memberi tumpuan dengan jelas pada perkataan yang dibentangkan. Ia juga merupakan masa yang ideal untuk memulakan kerana bayi tidak begitu aktif pada usia ini menjadikan mereka pelajar yang ideal. Kanak-kanak yang berumur 4 tahun masih boleh belajar membaca dengan menggunakan kaedah ini, tetapi mereka tidak akan belajar secepat kanak-kanak yang lebih muda. Dengan 5 tahun, kanak-kanak adalah lebih baik belajar membaca dengan sistem fonik berasaskan.

Ia adalah lebih mudah untuk kanak-kanak untuk belajar membaca sebagai bayi daripada pada bila-bila masa yang lain. Oleh kerana otak pesat membangun, mereka mampu untuk belajar membaca dengan cara yang lebih berkesan daripada kanak-kanak yang lebih tua. Otak kanak-kanak adalah wayar untuk belajar bahasa (sama ada lisan, bertulis, atau menandatangani) di peringkat awal. Ini menjadikan ia mudah bagi mereka untuk belajar membaca pada tahun-tahun awal.

Membaca adalah salah satu kemahiran yang paling penting ibu bapa boleh berikan kepada anak-anak mereka. Ramai kanak-kanak yang hanya tahu abjad apabila mula perjuangan sekolah dengan membaca. Bayi intelektual dilahirkan. Mereka mahu mempelajari segala-galanya! Ini menjadikan membaca satu bentuk mainan untuk bayi. Dengan mengajar bayi untuk membaca, kita memberikan mereka kelebihan berbanding rakan-rakan tetap diajar pada usia yang lewat. Apabila kita mengajar anak kita untuk membaca kita memberi mereka kunci untuk semua pengetahuan masa depan.

Pengajaran bayi anda untuk membaca satu permainan. Sebagai ibu bapa, ia adalah penting untuk ingat bahawa permainan yang menyeronokkan! Kita tidak boleh memberikan tekanan kepada bayi kami untuk dibaca. Ia adalah satu aktiviti yang menyeronokkan bahawa mereka yang mengambil bahagian dalam setiap hari dengan ibu bapa mereka. Jangan cuba untuk mengajar bayi anda untuk membaca kecuali mereka berada dalam mood yang baik! Setiap sesi bacaan perlu mengambil 30 saat atau kurang. Itu betul, saat. Anda juga mestilah konsisten dan menunjukkan perkataan tiga kali sehari setiap hari. Ini dengan mudah boleh dicapai dengan menjaga kad perkataan berhampiran stesen berubah. Apabila sudah tiba masanya untuk menukar lampin, anda boleh flip melalui satu set kad. Ini akan membantu untuk mengekalkan program yang konsisten.

Ia adalah yang terbaik untuk perkataan yang ditulis dalam fon hitam atau merah. Tulisan ini juga mesti cukup besar untuk bayi untuk melihat dengan mudah.

Anda boleh bermula dengan 5 kad perkataan. Pegang kad tersebut supaya bayi boleh melihat dan menyebut perkataan dengan jelas. Kemas flip ke kad yang seterusnya. Lebih cepat anda boleh flip kad, lebih perhatian bayi anda akan. Ia memerlukan kedua perpecahan perkataan untuk mendaftar dengan bayi anda. Jangan berlama-lama di setiap kad atau anda boleh kehilangan perhatian bayi anda. Jika anda akan menunjukkan kepada bayi anda gambar perkataan yang anda mengajar, ia adalah ok untuk menghabiskan lebih banyak masa membincangkan mereka. Jangan melahirkan bayi anda dengan memegang sehingga kata-kata lebih daripada kedua.

Anda boleh menyesuaikan bilangan perkataan setiap set berdasarkan kepentingan bayi anda. Sesetengah bayi akan melihat 1 atau 2 kad setiap sesi. Lain-lain akan menduduki 10 - 20 kad. Anda mesti sentiasa berhenti sebelum bayi anda bosan dengan permainan atau lain anda risiko kehilangan elemen keseronokan.
Ia adalah yang terbaik untuk mengajar bayi anda apabila rumah yang tenang dan tidak ada gangguan yang lain. Lihatlah anak anda seperti yang anda katakan setiap perkataan. Kami telah meletakkan perkataan dalam tulisan kecil di belakang setiap kad untuk membuat ia mudah untuk cepat flip melalui kad tanpa fumbling. Flip kad dari belakang cerucuk ke hadapan. Sentiasa memuji bayi anda apabila anda selesai sesi membaca. Sentiasa shuffle kad sebelum anda menunjukkan kepada mereka untuk memastikan ia menarik untuk bayi anda.

Ia adalah yang terbaik untuk memulakan dengan 5 kad minggu pertama. Menunjukkan mereka 5 kad tiga kali setiap hari. Selepas bayi anda telah melihat mereka secara konsisten selama seminggu, atau 20 kali, meletakkan mereka jauh dan bergerak ke satu set baru kad. Anda boleh menambah set tambahan sebagai anda mendapatkan menyesuaikan diri dengan program ini. Anda boleh menunjukkan anak anda antara 25 dan 40 kad setiap minggu, hanya jika ia adalah menyeronokkan untuk bayi anda. Membuat perubahan kepada program anda berdasarkan kepentingan bayi anda.

Apabila bayi anda telah menyaksikan kira-kira 50 perkataan atau lebih, anda boleh mula menunjukkan syair, atau dua gabungan perkataan. Anda boleh menggabungkan perkataan bayi anda telah belajar untuk membuat kombinasi banyak.

Dari syair kita bergerak ke tiga frasa perkataan. Kami terus menambah perkataan sehingga bayi yang membaca ayat dan buku-buku. Kerana bayi sedang berkembang dengan begitu pesat, kita mesti menyesuaikan program kami terus untuk memenuhi keperluan mereka berubah. Bayi yang telah membaca 50 perkataan seminggu berusia 5 bulan, hanya mungkin mahu melihat 5 atau 10 apabila mereka semakin mobiliti pada 7 bulan.

Bagi yang lebih dalam penerangan mendalam tentang bagaimana untuk mengajar bayi anda untuk membaca, kami mencadangkan "Bagaimana Untuk Mengajar Bayi Anda Untuk Baca" oleh Glenn Doman.



No comments:

Post a Comment